ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΗΓΙΖΑΚΗΣ, Ο ΜΑΝΑΤΖΕΡ ΠΟΥ υπογράφει την επιτυχία της ΕΛΙΝΟΙΛ

Συντάκτης:
Κατηγορία: Τελευταία νέα Ετικέτες:
 

Στο http://www.newsauto.gr διαβάσαμε:

Ενα από τα σπουδαιότερα μαθήματα που πήρε από τον θείο του και συνιδρυτή της ΕΛΙΝΟΙΛ ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης είναι ότι η υπεροψία και ο σνομπισμός δεν είναι καλοί σύμμαχοι στη ζωή. Γι’ αυτό και όταν στα 19 του ο ξάδελφος της μητέρας του, Δ. Διαμαντίδης, τον πήρε στην επιχείρηση για να βγάζει το χαρτζιλίκι του δεν του χαρίστηκε.

Τον έστειλε αρχικά στις πολυκατοικίες να μαζεύει τους λογαριασμούς με τις καταναλώσεις πελατών και μετά, όταν αντιλήφθηκε ότι η αστική του ανατροφή και οι γνωριμίες του Κολωνακίου τον είχαν κάνει λιγάκι αλαζόνα, κατέστρωσε ένα σατανικό σχέδιο: τον έστειλε να εισπράττει τα χρήματα από τα σπίτια των φίλων του! «Δεν είχα άλλη επιλογή όσο κι αν μου ήταν πολύ δύσκολο. Επρεπε όμως να γυρίσω με τις εισπράξεις στο γραφείο», εξομολογείται ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και προσθέτει: «Αυτό, δεν σας κρύβω, με ακολούθησε σε όλη μου τη ζωή και αισθάνομαι ευγνωμοσύνη στον θείο μου γιατί μου έδωσε ένα καλό μάθημα πώς να συμπεριφέρομαι».

Ο κ. Αληγιζάκης είναι από τους λίγους σήμερα μάνατζερ που μπορεί να υπερηφανευτεί ότι από την επιχείρηση από την οποία ξεκίνησε την καριέρα του στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, ως φοιτητής Νομικών και Πολιτικών Επιστημών (μετέπειτα με την καθοδήγηση του θείου του σπούδασε και Οικονομικά στην Αγγλία) έχει περάσει σχεδόν από όλα τα πόστα: από το διυλιστήριο και τις εισπράξεις μέχρι την εμπορική διεύθυνση και τα τελευταία 12 χρόνια τη διοίκηση.

Χρόνια που ξεκίνησαν ανέφελα με πολλά σχέδια και όνειρα αλλά η κρίση τα ανέτρεψε βάζοντας προτεραιότητες, πιεστικά χρονοδιαγράμματα, επιβάλλοντας γρήγορες αποφάσεις σε μια αγορά όπου κυριαρχεί η παραβατικότητα.

Πώς εξαφανίστηκαν 3.000 πρατήρια καυσίμων

Το λαθρεμπόριο καυσίμων και οι πειραγμένες αντλίες υπολογίζεται ότι εξαφάνισαν 3.000 πρατήρια στα χρόνια της κρίσης. Το βαθύ τούνελ στο οποίο εισήλθε από το 2010 η αγορά έφερε, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛΙΝΟΙΛ, και τα μεγάλα λουκέτα στον κλάδο. Ο τομέας των καυσίμων συρρικνώθηκε κατά 43%, δείχνοντας την έξοδο σε ουκ ολίγες επιχειρήσεις, με πιο πρόσφατη την ηχηρή αποχώρηση της Jetoil. «Δεν άντεξε την κρίση και την παραβατικότητα στην αγορά», εξηγεί ο επικεφαλής της ελληνικής εταιρείας καυσίμων στο «business stories», υποστηρίζοντας ότι το λαθρεμπόριο κυριάρχησε για πολλά χρόνια στην αγορά, λόγω της έλλειψης πολιτικής βούλησης να το αντιμετωπίσει και της αδυναμίας της Πολιτείας να υλοποιήσει όσα έχει θεσμοθετήσει.

Το αποτέλεσμα είναι ότι, ενώ έχουν γίνει πολύ μεγάλες επενδύσεις από τις εταιρείες καυσίμων και τους πρατηριούχους σε συστήματα εισροών-εκροών, δεν έχουν αποδώσει καρπούς, «με την παραβατικότητα να συνεχίζεται με μεγάλη ένταση στο δίκτυο πρατηρίων με τις πειραγμένες αντλίες». Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το λαθρεμπόριο έχει επεκταθεί και στο υγραέριο ένεκα της μεγάλης διαφοράς δασμών οικιακού – βιομηχανίας.

Σήμερα, εξηγεί ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ, για πρώτη φορά υπάρχει κοινή γραμμή πλεύσης στο ζήτημα αυτό μεταξύ των εταιρειών καυσίμων και των πρατηρίων. Πρωταρχικός σκοπός είναι να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και των συναρμόδιων υπουργείων ώστε τα συστήματα αυτά να παραγάγουν αποτελέσματα μέχρι τον προσεχή Δεκέμβριο. Μέχρι τότε θα γίνουν πιο αυστηρές οι ποινές ως προς την επαναλειτουργία πρατηρίων για πάνω από έναν χρόνο για όσους εντοπίζονται με παραβατική συμπεριφορά και θα διεξάγονται αυστηροί έλεγχοι σε όλα τα σημεία (δίκτυο, σλέπια, εγκαταστάσεις).

Ηδη τα μηνύματα της αγοράς δεν είναι πολύ ενθαρρυντικά. Η φετινή χρονιά έχει ξεκινήσει με μια αβεβαιότητα που γεννά η πτώση των πωλήσεων του κλάδου κατά 12% στο α’ τρίμηνο. «Με τις συνθήκες αυτές και εάν συνεχιστούν τα ίδια φαινόμενα θα υπάρξουν και άλλες αποχωρήσεις», επισημαίνει ο κ. Αληγιζάκης και προσθέτει ότι το λαθρεμπόριο στερεί πλέον από το κράτος περίπου 200 εκατ. έσοδα ετησίως, ενώ οι πειραγμένες αντλίες ζημιώνουν κυρίως τους καταναλωτές καθώς πληρώνουν για ποσότητες μεγαλύτερες από εκείνες που βάζουν στο ρεζερβουάρ τους. Μεγάλες ανακατατάξεις παρατηρούνται και στα πρατήρια καυσίμων «καθώς παρατηρούμε να κλείνουν επιχειρήσεις με υγιείς και έντιμους πρατηριούχους που δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν».

Το έμπειρο στέλεχος που φέτος συμπληρώνει 44 χρόνια μιας μεγάλης πορείας στην ΕΛΙΝΟΙΛ αποδίδει τη μεγάλη υποχώρηση της αγοράς κυρίως σε τέσσερις παράγοντες: την ανυπαρξία δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων, την οικονομική κρίση που διαφοροποίησε τις συνήθειες μετακίνησης των πολιτών, καθώς επίσης και τους υψηλούς δασμούς των καυσίμων που εκτόπισαν από την αγορά το πετρέλαιο θέρμανσης.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία πέντε χρόνια οι πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης λόγω της εξομοίωσης του φόρου με το πετρέλαιο κίνησης υποχώρησαν κατά 70%. Η αγορά φέτος προβλέπεται οριακά να γυρίσει θετικά, χάρη στην τόνωση που θα φέρει ο τομέας του τουρισμού τους επόμενους μήνες.

Οι κανονισμοί της Ε.Ε. βάζουν φωτιά στα καύσιμα

Ενας άλλος παράγοντας που φαίνεται να κρύβει μεγάλους κινδύνους για τον τομέα καυσίμων είναι το πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης και οι υψηλοί στόχοι που θέτει η Ε.Ε. Η Οδηγία του 2015 για την υποχρέωση μείωσης εκπομπών CO2 των καυσίμων των οδικών μεταφορών δημιουργεί έναν νέο, μεγάλο προβληματισμό για τις εταιρείες του κλάδου: «Πρόκειται για μια υποχρέωση που προβλέπει ότι το κράτος πρέπει να έχει μειώσει έως το 2020 κατά 6% τις εκπομπές αυτές.

Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, φαίνεται ότι θα υπάρχει έλλειμμα 2%, το οποίο θα κληθούν μέσω προστίμων να πληρώσουν οι εταιρείες καυσίμων. Η απειλή εκτιμάται ότι θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη μετά το 2021». Στην ΕΛΙΝΟΙΛ σημειώνουν ότι αρνητικό αντίκτυπο θα έχουν αντίστοιχα στην αγορά και τα προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων (π.χ. Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον), τα οποία περιορίζουν την κατανάλωση καυσίμων.

«Η Κομισιόν καλεί τη χώρα μας υπό την απειλή προστίμων να αναπληρώσει μέσα σε λίγα χρόνια ό,τι δεν έχει κάνει μέχρι σήμερα στον τομέα της ενεργειακής εξοικονόμησης», αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης και δηλώνει ότι ο παράγοντας αυτός, σε συνδυασμό με την παραβατικότητα, θα αλλάξει ριζικά την εικόνα του κλάδου τα επόμενα χρόνια.

Στα χρόνια της κρίσης αύξησε το μερίδιο στο 10%

Σε αυτό το δυσμενές εσωτερικό περιβάλλον, η ΕΛΙΝΟΙΛ κλήθηκε πολύ νωρίς να προσαρμοστεί και να πάρει γενναίες αποφάσεις ώστε να αντιμετωπίσει όσο πιο ανώδυνα τον κατήφορο του κλάδου. Η ομφαλοσκόπηση ξεκίνησε από την αρχή της κρίσης, με εξορθολογισμό του κόστους και επέκταση δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα σήμερα η εταιρεία να εξάγει λιπαντικά και καύσιμα στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στη Σιγκαπούρη και την Κίνα αναζητώντας διέξοδο σε πιο υγιείς αγορές.

Με την εμφάνιση των capital controls η εταιρεία μείωσε παράλληλα και τις πιστώσεις στους πελάτες της και αυτό συνέβαλε στην αύξηση της ρευστότητάς της. Αποτέλεσμα είναι η σταθερή ανοδική κερδοφορία της, που την έφερε στη δεύτερη θέση του κλάδου της εμπορίας καυσίμων από πλευράς τζίρου.

Διαφημιστική καταχώρηση
Διαφημιστική καταχώρηση

Η ΕΛΙΝΟΙΛ στα χρόνια της κρίσης αύξησε το μερίδιό της στο 10% από 6%, ακολουθώντας ταυτόχρονα μια επιλεκτική ανάπτυξη δικτύου που από τα 500 καταστήματα έφτασε στα 620. Η στρατηγική επιλογή της να μην προχωρήσει στην εξαγορά πρατηρίων με προβληματικό πελατολόγιο και επισφαλείς πελάτες τής βγήκε σε καλό. Η εταιρεία έδωσε έμφαση κυρίως στον νησιωτικό χώρο, έχοντας μάλιστα 7 ιδιολειτουργούμενα πρατήρια σε Μύκονο, Πάτμο, Κρήτη, Κω και Σάμο.

«Δεν θα είχαμε μετεξελιχθεί αν δεν υπήρχε η κρίση», επισημαίνει ο επικεφαλής της εταιρείας.

Ανθρωπος αισιόδοξος που έχει μάθει στη ζωή του, ακόμη και τις πιο δύσκολες στιγμές, να βλέπει τη θετική όψη του νομίσματος, ο κ. Αληγιζάκης μας περιγράφει την επόμενη μέρα για την ΕΛΙΝΟΙΛ. Ενα μεγάλο βήμα θα αποτελέσει η επέκταση στην αγορά του φυσικού αερίου από τον Απρίλιο προσεγγίζοντας βιομηχανικούς πελάτες και νοικοκυριά, ενώ υπό διερεύνηση είναι η αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, για την οποία έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα στη ΡΑΕ.

Ταυτόχρονα, η ΕΛΙΝΟΙΛ εκσυγχρονίζεται και επενδύει στις νέες τεχνολογίες, δηλώνοντας έτοιμη να λανσάρει ένα νέο πρόγραμμα πιστότητας για αγορά καυσίμων μέσω κινητού τηλεφώνου. Πρόκειται για το Up Rewards, ένα application με το οποίο μπορεί ο καταναλωτής να προαγοράζει καύσιμα και να πιστώνεται πόντους για δώρα. Στόχος είναι να προσεγγίσει τη νέα γενιά, μολονότι τα πλεονεκτήματα της εφαρμογής θα μπορούν να απολαμβάνουν και όσοι δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους.

Πώς βλέπει η εταιρεία τις εναλλακτικές μορφές καυσίμων όπως η ηλεκτροκίνηση και το φυσικό αέριο; «Το να πούμε ότι δεν μας ενδιαφέρει όταν η αγορά πηγαίνει προς τα εκεί και τα πρατήρια φόρτισης μπορεί να είναι ακόμη και στο πάρκινγκ μιας πολυκατοικίας ή σε κάποιο δημόσιο σημείο είναι λάθος. Η αγορά αλλάζει πολύ γρήγορα. Παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις, όμως δεν πιστεύουμε ότι στην Ελλάδα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης θα έχει την ίδια ταχύτητα με άλλες αγορές στην Ε.Ε.», αναφέρει ο κ. Αληγιζάκης. Σε ό,τι αφορά το φυσικό αέριο ως καύσιμο κίνησης, ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση της εταιρείας την επόμενη χρονιά.

Η ΕΛΙΝΟΙΛ επενδύει στην ποιότητα καυσίμων

Πριν από μία δεκαετία η ΕΛΙΝΟΙΛ εγκαινίασε την πρώτη συνεργασία στην αγορά καυσίμων μεταξύ ιδιωτικών εταιρειών και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Πρόκειται για τη συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, η οποία αφορά τον έλεγχο της ποιότητας αλλά και της ποσότητας των καυσίμων σε όλο το δίκτυό της. «Σήμερα πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχουν μια σειρά από διαδικασίες οι οποίες να διασφαλίζουν στον Ελληνα καταναλωτή ότι τα καύσιμα που αγοράζει είναι ποιοτικά και ποσοτικά σωστά».

sel12b

Οι έλεγχοι συνεχίζονται σε όλο το δίκτυο και εντατικοποιούνται οι απροειδοποίητοι. Ταυτόχρονα, η ΕΛΙΝΟΙΛ έχει προχωρήσει και σε πιο δραστικά μέτρα. Εχει αποφασίσει, για παράδειγμα, να διακόπτει τη συνεργασία εφόσον αποδειχθεί ευθύνη των συνεργατών της σε παραβατική λειτουργία. Συγχρόνως χρησιμοποιεί τρία υπερσύγχρονα ιδιωτικά δεξαμενόπλοια για την ασφαλή τροφοδοσία των νησιών και των εγκαταστάσεων, ελέγχει όλα τα καύσιμα που εισάγει ή παραλαμβάνει από τα διυλιστήρια και εφαρμόζει ειδικές διαδικασίες σε ιδιαίτερα ευαίσθητες περιπτώσεις, π.χ. τροφοδοσία σκαφών που υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ρύπανσης θαλασσών.

«Ολα τα παραπάνω ολοκληρώνουν έναν κύκλο διαδικασιών που αποτελεί δέσμευση για την ποιότητα. Από τον επόμενο μήνα θα υπάρχει ειδική σήμανση (Δέσμευση Ποιότητας) στο δίκτυο πρατηρίων, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να αναγνωρίζει ότι στο συγκεκριμένο πρατήριο Ελίν έχουν τηρηθεί όλες οι διαδικασίες, ώστε ο καταναλωτής να είναι ασφαλής», σημειώνει ο κ. Αληγιζάκης.

«Πρέπει ο καταναλωτής να είναι διασφαλισμένος ότι το καύσιμο στο αυτοκίνητο, στο σκάφος, στο σπίτι, στη βιομηχανία θα είναι ένα απολύτως ποιοτικό προϊόν και οι ποσότητες τις οποίες πληρώνει είναι οι ίδιες που τελικά παραλαμβάνει».

Η ταυτότητα της ΕΛΙΝΟΙΛ

Μπροστά στα πολυεθνικά μεγαθήρια της αγοράς καυσίμων, η ΕΛΙΝΟΙΛ παραμένει μια ζωντανή και ακμαία ελληνική επιχείρηση με 65 χρόνια ιστορίας. Η γέννησή της προήλθε από το πάντρεμα δύο μικρών γραφείων εμπορίας καυσίμων το 1954, με την επωνυμία Δ. Διαμαντίδης-Χ. Κουρούκλης. Η συμμαχία της εποχής είχε ως κίνητρο την ισχυροποίηση των γραφείων για την εμπορία ενός μεγάλου φορτίου μαζούτ που προοριζόταν για την τσιμεντοβιομηχανία Τιτάν.

Με την οικογένεια Διαμαντίδη ο κ. Αληγιζάκης διαθέτει συγγενικούς δεσμούς (ξάδελφος της μητέρας του), τους οποίους θα διασπάσει μερικά χρόνια αργότερα η αλλαγή στη μετοχική βάση της εταιρείας. Το 1987 η ΕΛΙΝΟΙΛ, όπως είναι η νέα επωνυμία της, θα περάσει στον έλεγχο του εφοπλιστή Σπύρου Καρνέση και του επιχειρηματία Χάρη Κυνηγού. Ωστόσο οι νέοι μέτοχοι θα περιβάλουν με την ίδια εμπιστοσύνη τον έμπειρο κ. Αληγιζάκη, τον οποίο χρήζουν εμπορικό διευθυντή και μετέπειτα διευθύνοντα σύμβουλο.

Στην πορεία η εταιρεία θα περάσει εξ ολοκλήρου στον έλεγχο του κ. Καρνέση, έχοντας αναπτύξει ένα ισχυρό δίκτυο θυγατρικών στην εκμετάλλευση και διαχείριση πρατηρίων καυσίμων (Ελίν Σταθμοί), στον χώρο των κατασκευών (Ελίν Τεχνική) και τις θαλάσσιες μεταφορές καυσίμων (Ελίν Ναυτική). Η ΕΛΙΝΟΙΛ έχει επεκταθεί και στον τομέα των βιοκαυσίμων ελέγχοντας το 37% της Ελίν Βιοκαύσιμα, μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στην παραγωγή βιοκαυσίμων και διαθέτει εργοστάσιο βιοντίζελ στον Βόλο.

Πήγη: www.newmoney.gr

(Πηγή)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *