ΟΙ 4 ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΤΑ ΟΧΗΜΑΤΑ έχουν κάνει την Αθήνα επικίνδυνο θάλαμο αερίων

Συντάκτης:
Κατηγορία: Αυτοκίνητο, Ελλάδα, Περιβάλλον Ετικέτες:
 

Σε «θάλαμο» επικίνδυνων αερίων για τους πολίτες της έχει εξελιχθεί η Αθήνα καθώς η απενεργοποίηση ή η πλήρης αφαίρεση των καταλυτών από τα αυτοκίνητα, η έλλειψη ελέγχων, η «άνθηση» της υγραεριοκίνησης αλλά και η έλλειψη συντήρησης στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχουν εκτοξεύσει τους ρύπους στην πρωτεύουσα η οποία αν η Πολιτεία δεν αντιδράσει θα στεφθεί πρωταθλήτρια στους αέριους ρύπους σε όλη την Ευρώπη, δημιουργώντας άλλη μία θλιβερή πρωτιά.

Του Γιώργου Κ. Ανδρή ([email protected])

Μάλιστα όπως αναφέρει στο NewsAuto.gr ο Χημικός Μηχανικός και Διαχειριστής της Μονόλιθος ΕΠΕ κ. Ιάκωβος Γιακουμής, «Tέσσερις είναι βασικοί λόγοι που η Αθήνα θα στεφθεί πρωταθλήτρια ρύπων οι οποίοι περιλαμβάνουν την απενεργοποίηση των καταλυτών, έλλειψη ελέγχων, υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα και τέλος κινούμενα αυτοκίνητα «σόμπες».

Ο κ. Γιακουμής υπενθυμίζει επίσης πως το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Aphekom (www.aphekom.org) κατέταξε την Αθήνα ως την τρίτη χειρότερη πόλη από πλευράς ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε 25 ευρωπαϊκών πόλεων. Οι μόνες ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν μεγαλύτερη ρύπανση από την Αθήνα είναι το Βουκουρέστι (Ρουμανία) και η Βουδαπέστη (Ουγγαρία). Η καθαρότερη πόλη είναι η Στοκχόλμη (Σουηδία), ενώ πολύ καλά επίπεδα ατμοσφαιρικών ρύπων έχουν οι Ευρωπαϊκές Μεγαλουπόλεις (το Λονδίνο για παράδειγμα βρισκόταν στην 6η θέση με επίπεδα ρύπων 2,2 φορές μικρότερα των Αθηνών).

Στα χρόνια που πέρασαν η κατάσταση δείχνει επιδεινούμενη καθώς σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος, οι ρύποι δείχνουν να έχουν μία αυξητική τάση τα τελευταία χρόνια, μετά από μία μακρά περίοδο μείωσης που παρατηρήθηκε λόγω της εισαγωγής των καταλυτικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά (αρχές της δεκαετίας του 1990).

Εξαιρετικά ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η μέση ημερήσια τιμή του καρκινογόνου βενζολίου αυξήθηκε κατά 23,5% μεταξύ του 2013 και του 2014 (από 1,7μg/μ3 σε 2,1μg/μ3), δείγμα της αύξησης των αυτοκινήτων με απενεργοποιημένο ή πλήρως αφαιρεμένο καταλυτικό μετατροπέα. Αντίστοιχα, υπερβάσεις παρατηρούνται στις οριακές τιμές των Οξειδίων του Αζώτου, δείγμα της κακής συντήρησης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

Διαφημιστική καταχώρηση
Διαφημιστική καταχώρηση

Αιτίες κακής ποιότητας της ατμόσφαιρας
Η Ελληνική Πολιτεία αντί να λάβει άμεσα μέτρα για την καταπολέμηση της αύξηση των ρύπων δεν έκανε απολύτως τίποτα και η κατάσταση έγινε χειρότερη, γεγονός που αποτυπώνεται και στις ετήσιες εκθέσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος. Οι βασικές αιτίες σύμφωνα με τον κ. Γιακουμή είναι τέσσερις και αφορούν:

1. Απενεργοποίηση ή πλήρης αφαίρεση καταλυτικού μετατροπέα αυτοκινήτου
Στις αρχές του 2018 πάνω από 1,2 οχήματα που κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους δεν είχαν περάσει από ΚΤΕΟ. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των οχημάτων δεν διαθέτουν κάρτα καυσαερίων και κυκλοφορούν με απενεργοποιημένο ή «αδειασμένο» καταλυτικό μετατροπέα. Τα αυτοκίνητα αυτά είναι κινητές περιβαλλοντικές βόμβες καθώς οι εκπομπές ενός και μόνου αυτοκινήτου από το οποίο έχει αφαιρεθεί ο καταλύτης αντιστοιχούν σε εκπομπές 1.500 καταλυτικών αυτοκινήτων!

2. Υψηλά όρια εκπομπών οριζόμενα από την ελληνική νομοθεσία
Η ελληνική περιβαλλοντική νομοθεσία δεν έχει επικαιροποιηθεί πρόσφατα. Επομένως, αν και τα περιβαλλοντικά πρότυπα που εφαρμόζονται στην Ευρώπη είναι Euro V (από το 2014), οι έλεγχοι πεδίου που διενεργεί η τροχαία και οι μετρήσεις των ΚΤΕΟ αντιστοιχούν σε πρότυπα 1ης γενιάς καταλυτών (Euro II, που εφαρμοζόταν στην υπόλοιπη Ευρώπη πριν το 2000). Αποτέλεσμα αυτού είναι, αυτοκίνητα των οποίων η λυχνία υψηλών ρύπων να είναι ενεργοποιημένη στο αυτοκίνητο αλλά παρόλα αυτά να περνούν τους ελέγχους της τροχαίας και των ΚΤΕΟ καθώς τα πρότυπα της ελληνικής νομοθεσίας αντιστοιχούν σε τεχνολογία παλαιότερη των 15 ετών.

3. Εγκατάσταση συστήματος υγραερίου χωρίς αλλαγή καταλύτη
Η εγκατάσταση συστήματος υγραερίου στα αυτοκίνητα οδηγεί σε ταχεία απενεργοποίηση του καταλυτικού μετατροπέα καθώς αυτός είναι σχεδιασμένος για κινητήρες βενζίνης και όχι για κινητήρες διπλού καυσίμου (βενζίνη και υγραέριο). Μάλιστα, ακόμη και τα γνήσια ανταλλακτικά (καταλύτες) των αντιπροσωπειών δεν είναι κατάλληλα για οχήματα με υγραεριοκίνηση καθώς πρέπει να τοποθετούνται καταλύτες μεγαλύτερου όγκου και δυνατότητας αποθήκευσης οξυγόνου ώστε να πραγματοποιείται σωστά η κατάλυση. Η μεγάλη πλειοψηφία των υγραεριοκίνητων οχημάτων κυκλοφορεί με την λυχνία υψηλών ρύπων ενεργοποιημένη καθώς δεν γίνεται αντικατάσταση του συστήματος κατάλυσης με την εγκατάσταση του συστήματος υγραεριοκίνησης.

4. Κινητήρες Πετρελαίου
Οι κινητήρες πετρελαίου εκτός από τους ρύπους των βενζινοκινητήρων (CO και υδρογονάνθρακες) απορρίπτουν στην ατμόσφαιρα οξείδια του Αζώτου (ΝΟx) και μικροσωματίδια (αιθάλη ή κάπνα). Προκειμένου να μειώνουν τις εκπομπές αυτές, τα αυτοκίνητα diesel που κατασκευάστηκαν μετά το 2000 και τα φορτηγά που κατασκευάστηκαν μετά το 2004, είναι υποχρεωμένα να διαθέτουν φίλτρα μικροσωματιδίων (Diesel Particulate Filters). Τα συγκεκριμένα ανταλλακτικά είναι πολύ ακριβά (σε αρκετές περιπτώσεις υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ), ενώ ο χρόνος ζωής τους είναι περιορισμένος (γύρω στα 4 έτη) καθώς οι συνθήκες οδήγησης στην πόλη...(περισσότερα: https://www.newsauto.gr)

share->share_count); ?>