Γ. Αρβανιτίδης: Με Πολυνομοσχέδιο-Χίμαιρα η Κυβέρνηση ευτελίζει τις θεσμικές διαδικασίες

Ο Γιώργος Αρβανιτίδης, βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης και Αρμόδιος Τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής και εισηγήθηκε την καταψήφισητουΝομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αφορά τη Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και άλλες διατάξεις για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος.

Η Κυβέρνηση για μια ακόμα φορά, παραβιάζει βασικέςαρχές καλής νομοθέτησης, φέρνοντας ένα Πολυνομοσχέδιο – Χίμαιρα που αποτελεί το άθροισμα τριών νομοσχεδίων και τροπολογιών τελευταίας στιγμής, το γινόμενο πολλών φωτογραφικών διατάξεων και πελατειακών ρυθμίσεων, τη διαίρεση και τον κατακερματισμό των ευθυνών και των αρμοδιοτήτων για το νερό και τέλος, πολλές μα πολλές αφαιρέσεις. Την αφαίρεση κάθε ελπίδας για αληθινή ενεργειακή δημοκρατία, την αφαίρεση της ουσιαστικής προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος από τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης,την αφαίρεση μέτρων από τις ελάχιστες αναγκαίες αποστάσεις των τουριστικών κατοικιών από τον αιγιαλό.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία της ομιλίας του Γιώργου Αρβανιτίδη:

  • Το ζήτημα της μεταφοράς αρμοδιοτήτων στην ΡΑΑΕΥ επί των θεμάτων διαχείρισης υδάτινων πόρων και συγκαθορισμού της τιμολογιακής πολιτικής είναι μια πολύ αρνητική θεσμική εξέλιξη, άκρως προβληματικό στην πρακτική του εφαρμογή και ενέχει μεγάλους κινδύνους για την αποτελεσματική αντιμετώπιση υπαρκτών δυσλειτουργιών και αδυναμιών των ΔΕΥΑ και για το ότι θα φέρει αυξήσεις στο νερό.
  • Μεταφέρονται κρίσιμες αποφασιστικές, ελεγκτικές και κυρωτικές αρμοδιότητες στον τομέα των υδάτων σε μια Ρυθμιστική Αρχή, η οποία δεν υπάγεται στο Δημόσιο. Οι πράξεις της ΡΑΑΕΥ θα είναι άμεσα εκτελεστές και πλήρως ανέλεγκτες από τον αρμόδιο Υπουργό, και έτσι θα έχουμε από πλευράς του Δημοσίου, μια παραχώρηση εξουσίας και αρμοδιοτήτων του που αφορά το δημόσιο αγαθό του νερού.
  • Ακόμα και η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής εκφράζει έντονους προβληματισμούς και ερωτήματα κατά πόσο οι ρυθμίσεις των άρθρων 12 και 15 συμβαδίζουν µε τη νομολογία του ΣτΕ, ενώ παράλληλα, ζητά άπειρες διορθώσεις, διευκρινίσεις και γενικά αναδεικνύει την προχειρότητα της κυβερνητικής νομοθέτησης αποτελώντας πραγματικά μια έκθεση – κόλαφο.
  • Απαιτείται μια ενιαία δημόσια αρχή που θα εποπτεύει, θα ελέγχει, θα αξιολογεί, θα τιμολογεί, τις υπηρεσίες ύδρευσης, άρδευσης και λυμάτων και θα συμβαδίζει με όσα επιτάσσει το Σύνταγμα η Οδηγία 2000/60 και όλες οι αποφάσεις του ΣτΕ.
  • Η Κυβέρνηση φέρνει κατακερματισμό ευθυνών και αρμοδιοτήτων και διασπά τον ενιαίο κύκλο του νερού. Μια τέτοια διάσπαση εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για την ασφαλή και ανεμπόδιστη παροχή ποιοτικού και φθηνού νερού σε όλους τους πολίτες. Για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής κεντρικό ζητούμενο είναι το ποιος ρυθμίζει την Τιμολόγηση του Νερού που πρέπει να είναι μια Δημόσια πολιτική.
  • Οι ΔΕΥΑ είναι κοινωφελείς και μη κερδοσκοπικές επιχειρήσεις που λειτουργούν με ανταποδοτικότητα. Αυτοί οι πάροχοι των υπηρεσιών χρειάζονται υποστήριξη και τεχνική βοήθεια που δεν επιτρέπεται ούτε μπορεί να παρέχει μια Ρυθμιστική Αρχή.
  • Κοντά στην υδρολογική πενία που μαστίζει ήδη πολλά γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας θα προστεθεί η υδατική φτώχεια για νοικοκυριά και καλλιέργειες με τις αυξήσεις στο νερό, κατά αντιστοιχία της ενεργειακής  φτώχειας. Χρειαζόμαστε λοιπόν μια σύγχρονη υδατική διακυβέρνηση. Με ενίσχυση και αξιολόγηση των ΔΕΥΑ, οργανωτικά και διοικητικά.
  • Η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται για απορρόφηση κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης σε έργα ΣΔΙΤ για το νερό, με επίφαση δημόσιου ελέγχου και έναν Ρυθμιστή για…ξεκάρφωμα. Τις Ανεξάρτητες Αρχές τις χειραγωγεί και τις χρησιμοποιεί a lacart. Όταν δεν τις απαξιώνει ή δεν τις αγνοεί πλήρως, όπως έκανε με την ΑΔΑΕ και την ΡΑΣ, τις φορτώνει αρμοδιότητες που δεν θέλουν ή και δεν πρέπει να ασκούν.
  • Η ακύρωση μετεγκατάστασης του χωριού της Ακρινής στη λιγνιτική περιοχής της Κοζάνης είναι ένα μείζον ζήτημα που τροφοδοτεί την κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς την εκάστοτε πολιτεία. Το 72% των κατοίκων αποφάσισαν να εμείνουν στην μετεγκατάσταση και να απορρίψουν το εναλλακτικό σχέδιο της Κυβέρνησης και παρόλα αυτά το Υπουργείο κάνει το αντίθετο ακόμα και από αυτό υποσχόταν ο Πρωθυπουργός πριν έναν μήνα λέγοντας ότι «Δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι…το οποίο να μας φέρει σε σύγκρουση με αυτό το οποίο επιθυμεί τελικά η ίδια η τοπική κοινωνία».
  • Η Κυβέρνηση δεν ακούει τις τοπικές κοινωνίες. Δεν συμμερίζεται τις αγωνίες των κατοίκων του Διονύσου και της Πεντέλης μη κάνοντας αποδεκτή την τροπολογία που καταθέσαμε ομάδα βουλευτών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και η οποία αποτρέπει την ίδρυση νέων λατομείων στο Πεντελικό όρος.
  • Τεσσερισήμισι χρόνια μετά την έναρξη των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, δεν βλέπουμε κάποια επιτάχυνση, ολοκλήρωση, έγκριση και έκδοση των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων και των Σχεδίων Διαχείρισης, προκειμένου να αρχίσει η πραγματική προστασία και διαχείριση στις προστατευόμενες περιοχές. Και για αυτό καλούμε την Κυβέρνηση να δεσμευθεί για το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών.
  • Ο θεσμός των Ενεργειακών Κοινοτήτων τριχοτομείται και δημιουργείται σύγχυση και αβεβαιότητα. Κάνετε την ζωή δύσκολη στις πραγματικές Ενεργειακές Κοινότητες των πολιτών και από εργαλείο κοινωνικού μετασχηματισμού και εκδημοκρατισμού της ενέργειας μετατρέπεται σε εργαλείο απλώς μείωσης του ενεργειακού κόστους επιχειρήσεων.
  • Ρωτάμε την Κυβέρνηση γιατί δεν ακολουθεί το παράδειγμα χωρών όπως η Σκωτία, οι Κάτω Χώρες και η Ιρλανδία, να θεσπιστεί ένας ποσοτικός στόχος για την παραγωγή ενέργειας από πραγματικές Ενεργειακές Κοινότητες ;Γιατί υπονομεύετε την αυτοκατανάλωση, χωρίς να δίνετε αποζημίωση στο πλεόνασμα ενέργειας που θα προκύπτει από τον ενεργειακό συμψηφισμό ;
  • Ρωτάμε επίσης γιατί δεν είχατε διαβουλευτεί με τους αγρότες το θέμα της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης του άρθρου 163 και βρίσκονται σε αναβρασμό ; Θα πρέπει να περιοριστεί κατά πολύ αυτό το 20% ποσοστό και να μπουν αυστηρά κριτήρια για το πότε μπορεί να γίνει αυτό και από ποιους. Χρειάζεται να υπάρξει ισορροπία μεταξύ της διαφύλαξης της αγροτικής παραγωγής και της ανάπτυξης των Α.Π.Ε.
  • Έχει δημιουργηθεί μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα σε όλη την επικράτεια, με έμφαση στις τουριστικές περιοχές, από τις ρυθμίσεις που είχατε ψηφίσει για την εκτός σχεδίου δόμηση και την συνεπακόλουθη πρόσφατη απόφαση 176/2023 του ΣτΕ, η οποία έχει μπλοκάρει την έκδοση οικοδομικών αδειών για όσους έχουν ακόμα αυτό το δικαίωμα, λόγω έλλειψης χαρακτηρισμού των κοινόχρηστων οδών. Στην ουσία απαξιώνονται οι μικρές ιδιοκτησίες, όπως σας είχαμε προειδοποιήσει. Ανοίγει έτσι  ο δρόμος για την εξαγορά αυτών των απαξιωμένων ιδιοκτησιών γης σε χαμηλές τιμές από επενδυτές, με συνένωση πολλών τέτοιων μικρών ιδιοκτησιών γης, μέχρι η ενιαία έκταση να φτάσει σε δημόσιο δρόμο, και να έχει δικαίωμα δόμησης. Με άλλα λόγια, σταματά η ανοικοδόμηση των μικρών ιδιοκτησιών γης που βρίσκονται εκτός σχεδίου, και περνά η γη στους επενδυτές για μεγάλες τουριστικές μονάδες. Οφείλετε να διασφαλίσετε με κάθε νόμιμο μέσο την οικοδομησιμότητα των μικρών αυτών ιδιοκτησιών, μέχρι την κύρωση του συνολικού κοινόχρηστου δικτύου.
  • Το παρόν συνονθύλευμα διατάξεων συναγωνίζεται ευθέως τον αντιπεριβαλλοντικό νόμο του κ. Χατζηδάκη, ως ένα από τα πιο προβληματικά νομοσχέδια. Ολοκληρώνεται έτσι ο κύκλος της θητείας της Κυβέρνησης της ΝΔ που μόνο πίσω μας πήγε στα ζητήματα της ενέργειας και του περιβάλλοντος. Με τέτοια Νομοσχέδια δεν μπορεί να περιμένει ο ελληνικός λαός από τη ΝΔ να φτιάξει ένα σύγχρονο κράτος – αλλά ένα πελατειακό κράτος.”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Αρβανιτίδης στο τέλος της ομιλίας του.

.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *